mast1.jpg

ארגון הבריאות העולמי מנחה כיצד להתמודד עם שימוש מוגבר במסכים בתקופת הקורונה

 

  • הפנדמיה של COVID-19 הציבה אתגרים משמעותיים לאוכלוסייה בעולם כולו. מאות מיליוני אנשים נדרשים להישאר בבית בכדי להימנע ממגע והדבקה, וכדי למנוע את התפשטות המחלה
  • החל מאפריל 2020, התלמידים נמצאים במסגרת בית הספר רק לסירוגין, מצב שהוביל לשימוש מוגבר במסכים: ללמידה מקוונת, לפעילות חברתית ולמשחקים דיגיטליים (משחקי מחשב וקונוסולות משחק)  
  • ילדים ובני-נוער עלולים להיות פגיעים במיוחד לנזקים הקשורים לזמן מסך מוגבר או לזמן משחק דיגיטלי (גיימינג) מוגבר, כגון אורח חיים יושבני, חשיפה לתכנים מזיקים (אלימים או מיניים), מידע מוטעה בנושא הקורונה, בריונות ברשת, התפתחות הפרעת התמכרות למשחקים מקוונים (gaming disorder) או מעורבות בהימורים מקוונים

 

   

האחריות לנקיטת צעדים להבטחת בריאות הילדים ובני הנוער ובטיחותם ברשת בתקופת הקורונה מוטלת על ההורים, הצוותים החינוכיים בבתי הספר, ספקי שירותי הבריאות והרווחה, חברות טכנולוגיות וחברות משחקים דיגיטליים וכן קובעי מדיניות

   

 

 

סיכונים בריאותיים של זמן מסך מוגבר או של זמן משחק (gaming) מוגבר

  • זמן מסך מוגבר מחליף התנהגויות והרגלים בריאים כמו פעילות גופנית ושינה, בהרגלים מזיקים כמו הפחתת שינה או היפוך בין יום ולילה, וכן מעלה את הסיכון לתזונה לקויה, כאבי ראש, כאבי צוואר וכדומה
  • זמן מסך מוגבר עלול להוביל להתפתחות של הפרעת התמכרות למשחקים מקוונים
  • שימוש מופרז במשחקים דיגיטליים יכול להעלות את הסיכון להימורים, מאחר ובחלק מהמשחקים קיימים מרכיבים הדומים להימורים

 

סימנים המצביעים על זמן מסך מוגבר וזמן משחק מוגבר

להלן כמה מהסימנים הנפוצים ביותר לזיהוי זמן מסך/משחק מוגבר.
חשוב לזהות את הסימנים לזמן מסך מוגבר או לזמן משחק מוגבר, ולנקוט בפעולה מידית.

  • משפיע על היכולת להתמקד ולהשלים את משימות בית הספר
  • משפיע לרעה על מערכות היחסים עם בני משפחה וחברים
  • נמצא בעדיפות על פני פעילויות בסיסיות כגון אכילה, שינה, היגיינה אישית ופעילות גופנית
  • גורם לשינויים משמעותיים במצב הרוח או ביכולת לשלוט בהתפרצויות (למשל תוקפנות גופנית) כשהפרט מתבקש להפסיק את הפעילות המקוונת

 

להורים ולמטפלים

ילדים ובני נוער עלולים להידרדר בקלות לדפוסי התנהגות לא בריאים (כמו שימוש מופרז במסכים או במשחקים דיגיטליים) כאשר הם מתמודדים עם המצב המלחיץ בתקופת הקורונה, או כאשר הם נדרשים להעביר את הזמן בתקופות בידוד או סגר. 

ארגון הבריאות העולמי הוציא הנחיות לגבי זמן המסך היושבני בילדים קטנים:

  • זמן מסך אינו מומלץ לתינוקות בגיל שנה
  • זמן מסך צריך להיות מוגבל לעד שעה ביום לילדים בגילאי שנתיים עד 4

 

יחד עם זאת, בתקופות של בידוד או סגר, ביצוע הנחיות אלו יכול להיות מאתגר עבור ילדים בגילאי שנה עד 4, ובנוסף הקושי לנהל באופן מושכל את זמן המסך קיים גם בקבוצות גיל מבוגרות יותר. לכן, חשוב במיוחד:

  • להקנות לילדים מידע על שימוש בטוח באינטרנט בתקופת הקורונה ולאחריה
  • ליצור איזון בין פעילויות מקוונות ולא מקוונות
  • לקבוע כללים ברורים בנוגע לזמן מסך; איך, מתי ואיפה ילדים יכולים להשתמש באינטרנט
  • להבהיר לילדים את הגבולות והחוקים באופן ברור 
  • להתקין את עדכוני התכנה ותכניות האנטי-וירוס במכשירים בהם משתמשים הילדים, לבחור בהגדרת פרטיות "גבוהה", ולהפעיל אמצעי בקרת הורים עבור ילדים צעירים
  • לעודד ילדים להיות פעילים; בין היתר ניתן להעדיף משחקים דיגיטליים המשלבים פעילות גופנית
  • להזכיר לילדיכם שצפייה בטלוויזיה ופעילות מקוונת היא רק אפשרות אחת להעביר את הזמן, ולהציע להם אפשרויות אחרות לבילוי, כמו בישול משותף, קריאה, משחקי קופסה, אומנות ומלאכות, ריקודים ופעילות גופנית
  • להסביר לילדים כי ריבוי זמן המסך בתקופת הקורונה הוא זמני, עד החזרה לשגרה
  • לחנך את הילדים לגלות ערנות להונאות ברשת, וכיצד באפשרותם לחפש עזרה במצבים כאלה
  • לשמור על שגרת שינה קבועה לילדים ולעודד אותם לאכילה בריאה

 

ילדים המאובחנים כסובלים מהתמכרות למשחקים דיגיטליים

אם הילד אובחן בעבר כסובל מהתמכרות למשחקים דיגיטליים, חשוב להמשיך בטיפול בתקופת הקורונה. במידה והילד נכנס לבידוד או סגר, מומלץ לשמור על קשר מרחוק עם המטפל שלו.

 

בריונות ברשת

בריונות ברשת יכולה להתרחש בפלטפורמות דיגיטליות שונות (טלפונים, אפליקציות, מדיה חברתית, משחקים אינטראקטיביים מקוונים, וכדומה). יש להיות ערניים לסימני אזהרה אצל ילדיכם לבריונות ברשת, כגון שינוי משמעותי בשימוש בטלפון, חרדה או דכאון.

 

טשטוש הגבולות בין משחקים דיגיטליים (גיימינג) והימורים

הורים צריכים לזכור שהגבולות בין משחקים ברשת והימורים הולכים ומטשטשים; למשחקים מקוונים יש מרכיבים הדומים להימורים (למשל תיבות שלל, מיקרו-עסקאות), ולהיפך. שיווק משחקי הווידיאו גדל משמעותית בתקופת הקורונה, כשלחלקם היבטים הדומים להימורים; למשחקים אלו עלולות להתלוות השלכות כספיות, והם מגבירים את הסיכון למעבר ממשחקים להימורים.

 

תפקיד בית הספר

  • לפתח או לסקור ולעדכן הנחיות לפעילות בטוחה ברשת; זאת כדי להגן על ילדים הלומדים במרחב המקוון בבית. באחריות המוסד החינוכי להעביר הנחיות אלה להורים ולמטפלים
  • להגדיר יחד עם התלמידים קוד התנהגות ברשת, הכולל כללים בנוגע לבריונות ברשת, ולפעול באופן מידי על פי כללים אלה, במידת הצורך
  • להפעיל ולקדם שירותי ייעוץ מקוונים לתלמיד
  • להדריך את המורים לייעוץ מקוון, וכיצד עליהם לאתר סימני חשיפה לאיומים ברשת, ולהתנהגויות פוגעניות או מזניחות, בבית

 

תפקיד שירותי הבריאות והרווחה

  • להפיץ מידע בקרב משפחות אודות הסיכון של זמן מסך ומשחק מוגברים, ומהן דרכי המניעה
  • להיות מודעים לאפשרות של ריבוי זמן מסך ומשחק בתקופת הקורונה, ולכלול אותם בהערכות שהם מבצעים, במיוחד עבור ילדים ומתבגרים
  • לכלול תמיכה פסיכולוגית ומפגשי ייעוץ ברשת עבור אנשים עם הפרעות התמכרות למשחקים ולהימורים
  • לידע את ההורים כיצד לאתר, להגיב ובמידת הצורך לדווח על תוכן מקוון מזיק ולספק להם מידע על התמיכה הזמינה

 

כיצד צריכות חברות מדיה דיגיטלית וגיימינג לפעול?

  • להבטיח כי אמצעי בטיחות ומרכיבי בקרת הורים נכללים בפעילויות ובמשחקים המקוונים
  • לפתח משחקים המשלבים פעילות גופנית לילדים ולבני הנוער 

 

 

מה צריכים מקבלי ההחלטות לעשות?

  • להיות מודעים לאפשרות של התגברות הסיכונים ברשת בתקופת הקורונה
  • להגביר את הפיקוח וליישם את התקנות למניעת פעילויות מזיקות, פוגעניות ופליליות ברשת, המכוונות לילדים ובני נוער
  • לתמוך בפיתוח חומר חינוכי לציבור בנושא הנזקים הקשורים עם זמן מסך מוגבר ועם פעילויות מקוונות בתקופת הקורונה 
  • לעדכן הנחיות בנושא תמיכה פסיכו-סוציאלית, כך שתכלול הערכה של הנזקים הקשורים עם זמן מסך מוגבר ועם פעילויות מקוונות, כולל הפרעות התמכרות למשחקים ולהימורים
  • להדריך את עובדי שירותי הבריאות והרווחה בנוגע להשפעה האפשרית של נגיף הקורונה על רווחתם של ילדים ומתבגרים, השפעה שכוללת בין היתר שימוש מוגבר במסכים וכך הגברת סכנות ברשת. לתת לעובדי הבריאות כלים כיצד להעריך, לזהות ולנהל סיכונים אלו
  • לוודא שחברות טכנולוגיה ומשחקים דיגיטליים כוללות אמצעי בטיחות ומרכיבי בקרת הורים בפעילויות ובמשחקים המקוונים, ובמידת האפשר לתמוך בפיתוח תכניות מחשב המשלבות פעילות ספורטיבית של הילדים והמתבגרים
  • להקים או להרחיב  את מנגנוני הדיווח של מוקדי הסיוע/ הקו החם במטרה לשפר את הבטיחות ברשת עבור הילדים, ולספק תמיכה להורים וילדים