mast6.png

היקף השימוש במדיה דיגיטלית בכלל ואחרי שעת כיבוי אורות

השימוש הגובר באמצעי מדיה בקרב כלל האוכלוסייה והילדים בפרט, בא לידי ביטוי במגוון רחב של מכשירים ואפשרויות שימוש (כגון גלישה ברשת, צריכת תוכן, קבלת מסרים, גלישה ברשת חברתית, האזנה למוזיקה, גישה לאימיילים ומשחקים). מכון המחקר האמריקאי Pew Research Center Study דיווח בהתאם לנתונים שנאספו בסוף 2014 ותחילת 2015 כי ל-87% מהמתבגרים האמריקאים הייתה גישה למחשבים, ל-81% גישה לקונסולות משחקים דיגיטליות, ל-58% הייתה גישה לטאבלטים ל-73% היו טלפונים סלולריים חכמים ול-30% טלפונים סלולריים בסיסיים.

בסקר שבוצע בשנת 2015 בארה"ב, נמצא כי ביום טיפוסי בני נוער בגילים 12-8 משתמשים במסכים (שלא לצרכים לימודיים) יותר מ 4.5 שעות, ובגילים 18-13 יותר מ- 6 וחצי שעות, ורובם (57%) משתמשים במסכים למעלה מ- 4 שעות ביום.

 

איור של מגוון שימושים בטלפון הסלולריבאופן כללי תוארה עלייה מתמדת בשימוש במדיה דיגיטלית בקרב מתבגרים וילדים, שבלטה בעיקר בדפוס השימוש בטלפון הסלולרי. הסיבה המרכזית לעלייה זו נובעת מכך שהטלפונים הסלולריים החכמים משמשים כיום לטווח רחב של פעילויות כגון גלישה ברשת, צריכת תוכן, קבלת מסרים, גלישה ברשת חברתית, האזנה למוזיקה, גישה לאימיילים ומשחקים, ולכן הם הפכו לאמצעי המדיה השכיח ביותר במהלך היום והלילה.

 

בהקשר זה נציין שתי מגמות בולטות המאפיינות דפוסי שימוש של בני נוער. מגמה ראשונה מתייחסת לאמצעי צריכת התוכן ולהיקף צריכה זו. בעבר האמצעי השכיח ביותר לצריכת תוכן היה הטלוויזיה, אולם נתונים חדשים מראים כי כיום אנשים "מבלים" יותר ביישומים של הטלפונים הסלולריים. על פי סקר שנערך בארה"ב נמצא כי משך זמן הצפייה בטלוויזיה לא השתנה בין השנים 2014-2012 , אך משך זמן השימוש במחשבים ובטאבלטים עלה כמעט פי 2.

גם ממצאי המחקר שערכה הרשות הרגולטורית לתקשורת בבריטניה (Ofcom) מצביעים על כך כי הצפייה בתכנים טלוויזיוניים נעשית באמצעות מסכים נוספים, וכי הטאבלט והסמארטפון הופכים למסכים חלופים של מסך הטלוויזיה המסורתי. 

 

גרף הערכת מספר שעות צריכת מדיה שבועית

                                            * “Ofcom’s Children and Parents Media Use and Attitudes Report 2015”

 

ממצאי המחקר שפורסם ב-2015, הראו כי משך הזמן שילדים נמצאים ברשת הוכפל מ- 4.4 שעות בשבוע ב- 2005 ל- 11.1 שעות ב- 2015 (בגילים 11-8) ומ- 8 שעות ל- 18.9 שעות (בגילאים 15-12). בקבוצת הגילים האחרונה, בני נוער מבלים כמעט 3.5 שעות בשבוע ברשת יותר מאשר זמן הצפייה בטלוויזיה (18.9 שעות מול 15.5 שעות, בהתאמה). כמו כן, ב- 2015 בני נוער בגילים 15-12 דיווחו כי ירגישו בחסרונו של הטלפון הסלולרי יותר מאשר בחסרונה של הטלוויזיה, זאת בניגוד לדיווחיהם ב-2005 כי חסרונה של הטלוויזיה היא המורגשת ביותר. ב-2015 נמצאה העדפה לצריכת תוכן ביוטיוב (Youtube) על פני תכני טלוויזיה, בקבוצת הגיל 15-12.

 

המגמה השנייה מתייחסת לרשתות מדיה חברתיות ולאפליקציות, המהווות כיום פלטפורמה משמעותית למתבגרים לגיבוש זהות, לתקשורת עם אחרים ולבניית מארג חברתי חדש. בסקר מכון Pew האמריקאי מ-2015 נמצא, כי 76% מהמתבגרים (בגילים 13-17) השתמשו ברשת חברתית אחת לפחות (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם וסנאפצ'אט).

השימוש באמצעי קצה במקביל להכנת שיעורי הבית הוא מאפיין נוסף של השימוש במדיה דיגיטלית בקרב ילדים ובני נוער. ישנן עדויות שלשימוש במדיה דיגיטלית בעת מילוי משימות אקדמיות יש השפעות שליליות על תהליך הלמידה.  

 

מגמה בולטת שנצפתה לאורך השנים הינה חדירת המכשירים הדיגיטליים לחדר השינה שהשפיעה על הרגלי השימוש של הילדים ובני הנוער ובעיקר על השימוש לפני השינה. בדו"ח של הקרן הלאומית לשינה בארה"ב משנת 2006, אשר בחן דפוסי שינה בקרב 1,602 מתבגרים בגילים 17-11 נמצא כי ל- 97% מהם יש לפחות מכשיר דיגיטלי אחד בחדר השינה, וכי למחציתם יש 3 מכשירים בחדר השינה. עוד נמצא כי ככל שעולה גיל המתבגר עולה בהתאמה מספר המכשירים שבחדרו. גם באוסטרליה 70% מבני הנוער דיווחו על נוכחות של לפחות 2 מכשירים או יותר בחדר השינה.

בסקר שערכה הקרן הלאומית לשינה ב- 2011, נמצא כי קבוצת בני הנוער (18-13) נחשבת למשתמשת כבדה של טכנולוגיית תקשורת לפני שעת השינה, בהשוואה לקבוצת גיל של בני 30 ומעלה. השימוש הבולט ביותר לפני השינה היה בטלפונים סלולריים (72%), אך הם התאפיינו גם בשימוש בנגני מוזיקה (64%), במחשבים וטאבלטים (60%), ובמשחקי וידאו (23%).  

נמצא כי מתבגרים מרבים לשלוח ולקבל הודעות טקסט בשעה שלפני השינה  בכל/כמעט כל לילה (56%). כשליש בקבוצת גיל זו דיווחו כי הם הולכים לישון עם הטלפון הסלולרי כאשר הוא אינו כבוי או במצב רטט, וכתוצאה מכך חמישית מהם מתעוררים מספר פעמים בלילה בגלל הודעות ואימיילים שמתקבלים בטלפון הסלולרי.

נמצאו הבדלים במגוון השימושים במדיה הדיגיטלית, גם לפי מגדר. לדוגמה, בסקר שנערך בקרב בני נוער בנורבגיה נמצא כי כשעה לפני השינה בנים משחקים יותר בקונסלות משחקים בעוד בנות מדברות יותר בטלפון ומאזינות לנגני מוזיקה.

בבחינה של דפוסי השימוש בטלפונים סלולריים בקרב 454 בני נוער אמריקאיים (בגילים 20-12) בשנת 2014 נמצא כי 63% מהנבדקים לקחו איתם את המכשיר לחדר השינה, 57% השאירו אותו דולק בזמן השינה ו-37% שלחו הודעות טקסט במהלך הלילה. כמעט מחצית מהנבדקים (46%) השתמשו במכשיר כשעון מעורר לפחות פעמיים בשבוע, ו-8% מהם התעוררו מהודעת טקסט לאחר שנרדמו.

 

היקף שימוש במדיה דיגיטלית בקרב ילדים ובני נוער בישראל

בסקר שבוצע על ידי ארגון הבריאות העולמי ב-2002 אשר בחן התנהגויות יושבניות בקרב מתבגרים ב-35 מדינות מפותחות, נמצא כי מתבגרים בישראל הינם שיאני הצפייה בטלוויזיה (מעל 3 שעות ביום באמצע שבוע ומעל 4 שעות ליום בסופ"ש). בנוסף, הם דורגו בארבעת המקומות הראשונים בשימוש במחשב. בסקר חברתי שבוצע ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל ב-2010, נמצא כי בקרב 81% מהאוכלוסייה שלהם ילדים בני פחות מ-18, ילדיהם משתמשים במחשב בבית.

 

במחקר חתך שפורסם ב-2010 ושבוצע ע"י חוקרים מאוניברסיטת חיפה בקרב 449 תלמידי כיתות ח' ו- ט' בצפון הארץ, נמצא כי זמן הצפייה הממוצע בטלוויזיה עמד על 2:46 שעות באמצע שבוע ו- 3:12 שעות בסוף שבוע.

הזמן הממוצע של שימוש במשחקי מחשב עמד על 1:17 שעות באמצע שבוע ו- 1:30 שעות בסופ"ש, וזמן הגלישה הממוצע ברשת האינטרנט עמד על 2:24 שעות באמצע שבוע ו- 2:34 שעות בסופ"ש. בנוסף, 60% מהתלמידים דיווחו על הימצאות טלוויזיה בחדר השינה ו-60% דיווחו על הימצאות מחשב בחדר השינה, כאשר מתוכם 97% מחוברים דרכו לאינטרנט.

 

בסקר שנערך באוגוסט 2013 לקראת החזרה לבית ספר, נמצא כי כרבע מהילדים בגילים 8-6 מחזיקים במכשיר סלולרי. עוד עולה מהסקר כי ל-66% מהילדים בגילים 11-9 יש מכשיר סלולרי ובגילים 14-12 החדירות של הטלפון הסלולרי מגיעה ל-91%.

בשנים 2013-2012 בוצעה במסגרת היחידה לחקר אפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה במכון גרטנר, תוכנית לימודית-חינוכית שהופעלה במספר חטיבות ביניים במרכז הארץ תחת הכותרת: "דור נייד- שימוש מושכל בטלפונים סלולריים בקרב ילדים ובני נוער בישראל".

הסקר שליווה את התוכנית ונערך בקרב 1,688 תלמידי כתות ז' ו- ט' הדגים כי 71% מהילדים משחקים במחשב יותר משעה ביום ו- 43% יותר משעתיים ביום. 73% מהילדים צופים בטלוויזיה יותר משעה ביום ו- 40% יותר משעתיים ביום.

בנוסף, 96% מהתלמידים דיווחו על שימוש בטלפון סלולרי ביום טיפוסי לצורך שיחות והודעות.

נתוני שנת הלימודים תשע"ב בנוגע לפעילויות הפנאי של בני נוער בישראל לאחר שעות הלימודים נמדדו במסגרת שאלוני האקלים בחטיבות העליונות (י'-יא'). הממצאים הדגימו כי הפעילויות השכיחות ביותר בקרב בני נוער הן בילוי עם המשפחה, הכנת שיעורי בית, צפייה בטלוויזיה, ובעיקר שימוש במחשב (79% -86% מהתלמידים דיווחו על לפחות שעה אחת משעות הפנאי ביום טיפוסי).

לפי נתוני השנתון "ילדים בישראל 2016" ל-83% מהילדים בגילאים 15-8 יש סמארטפון לשימושם. השימושים השכיחים ביותר היו בווטסאפ (51%), משחק (41%) ודיבור בטלפון (37%). כרבע משתמשים בטלפון מעל 5 שעות ביום. משחק במחשב במשך 4 שעות או יותר ביום איפיין 24.4% מילדי כיתה ו', 27.9% מילדי כיתה ח' ו-22.8% מילדי כיתה י'.

 

 

* סקירה זו הוכנה בסיוע ובליווי של פרופ' תמר שוחט - הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה ומר עמית גרין – המכון לרפואת שינה, אסותא מרכזים רפואיים

 

חזור לרשימת הפרקים

עבור לפרק הבא

 

רשימת מקורות:

  • Lenhart A, Anderson M and Smith A. Teens, Technology and Romantic Relationships. Pew Internet & American Life Project 2015. Available at: http://www.pewinternet.org/2015/10/01/teens-technology-and-romantic-rela.... Accessed at Junauary 2017
  • The Common Sense Census: Media use by tweens and teens 2015. Available at: https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/uploads/research/ce.... Accessed at Junauary 2017
  • Bruni O, Sette S, Fontanesi L et al. Technology Use and Sleep Quality in Preadolescence and Adolescence. Journal of Clinical Sleep Medicine 2015; 11:1433-1441.
  • Brustein J. We Now spend more time Staring at Phones Than TVs. Bloomberg L.P Software Company November 19, 2014. Available at: http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-11-19/we-now-spend-more-time...
  • Children and Parents: Media Use and Attitudes Report. OFCOM; Research Document November 2015. Available at: https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/78513/childrens_par... Accessed at July 2017
  • Lenhart A. Teen, Social Media and Technology Overview 2015. Pew Research Center, April 2015. Available at: http://www.pewinternet.org/2015/04/09/teens-social-media-technology-2015/. Accessed at Junauary 2017
  • Moreno M, Chassiakos YR and Cross C. Media Use in School-Aged Children and Adolescents: council on communications and media. From the American Academy of Pediatrics Policy Statement. Pediatrics 2016;138(5):e20162592
  • Gamble AL, D’Rozario AL, Bartlett DJ et al. Adolescent sleep patterns and night-time technology use: results of the Australian broadcasting corporation’s big sleep survey. PLoS ONE 2014;9(11):e111700. doi:10.1371/journal.pone.0111700
  • National Sleep Foundation. Sleep in America Poll. 2011. Available at: http://sleepfoundation.org/sites/default/files/sleepinamericapoll/SIAP_2011_Summary_of_Findings.pdf. Accessed at Junauary 2016
  • Hysing M, Pallesen S, Morten KS et al. Sleep and use of electronic devices in adolescence: results from a large Population-based study. BMJ Open 2015; 5
  • Dachi-Mejia AM, Edwards PM, Gilbert-Diamond D et al. TXT me I'm only sleeping: Adolescents with mobile phones in their bedroom. Fam Community Health 2014; 37:252-257.
  • Currie C, Roberts C, Morgan A, et al. Young people’s health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2001/2002 survey. World Health Organization, 2004. Available at: http://www.who.int/immunization/hpv/target/young_peoples_health_in_conte.... Accessed at Junauary 2017
  • הסקר החברתי 2010: שימוש במחשב ובאינטרנט. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פרסום 1477 מאי 2012. לצפייה ב: http://www.cbs.gov.il/publications12/seker_hevrati10/pdf/h_print.pdf
  • Shochat T, Flint-Bretler O & Tzischinsky O. Sleep patterns, electronic media exposure and daytime sleep-related behaviours among Israeli adolescents. Acta Pædiatrica 2010; 99: 1396–1400.
  • סקר: רבע מהילדים בגילאי 6-8 מחזיקים במכשיר סלולארי. סקר ילדים לקראת חזרה לבית הספר. נערך עבור חברת פלאפון, פורסם בגלובס 13.08.2013 . Available at: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000872096 Accessed at Junauary 2017
  • דוח מסכם לתכנית "דור נייד" – תכנית לימודית – חינוכית וסקר הערכה בנושא: שימוש מושכל בטלפונים סלולריים בסביבת התלמיד. היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרנה, מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות 2016  Available at: http://gertnerinst.org.il/sites/gertner/_media_static/files/cellular_ger.... Accessed at Junauary 2017
  • פעילויות הפנאי של בני נוער בישראל לאחר שעות הלימודים: נתוני שנת הלימודיםתשע"ב בהשוואה לשנים תש"ע ותשע"א כפי שנמדדים במסגרת שאלוני האקלים בחטיבות העליונות. הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) ומשרד החינוך. יוני 2013  Available at: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Rama/HaarachatProjectim/P.... Accessed at Junauary 2017
  • המועצה הלאומית לשלום הילד "ילדים בישראל שנתון 2016" פרק 6 ינואר 2017.

 

עודכן בתאריך: 26.2.2018