mast1.jpg

הפעלת טלפון סלולרי בזמן נהיגה: מדיניות

טלפון בהפעלה ידנית לעומת שימוש בדיבורית לעומת איסור גורף

דיבורית

מרבית המדינות המפותחות הטילו הגבלות על השימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה. הגבלות אלה מבוססות על כך שקיימת סכנה מוכחת לתאונת דרכים כתוצאה מהסחת-הדעת שגורם השימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה. במטרה להפחית את מספר התאונות חוקקו רבות מהן חוקים האוסרים לחלוטין את השימוש בטלפון סלולרי ללא דיבורית. נכון ל-2013 כבר העבירו חקיקה כזאת יותר מ-40 מדינות, ביניהן ישראל, אוסטרליה, קנדה, רוסיה, קניה, 16 מדינות וטריטוריות של ארצות-הברית וכל חברות האיחוד האירופי, חוץ משוודיה. זה זמן רב שמתקיים דיון נרחב בשאלה, האם יש להתיר את השימוש בטלפון באמצעות דיבורית, או שמא יש לשלול לחלוטין את הפעלת הסלולרי בזמן נהיגה? מחקרים עכשוויים מצביעים על כך שעליית הסכנה לתאונה בעקבות ניהול שיחת טלפון באמצעות דיבורית  אינה פחותה מזו הנובעת מניהול שיחה בטלפון המופעל ידנית, אף-על-פי שקיימים הבדלים הקשורים להושטת היד אל הטלפון ("להגיע אל הטלפון" היא משימה בסיכון גבוהה, אשר מסולקת בשימוש בדיבורית נייחת. "חיוג" היא משימה עם סיכון פחות גבוה, וקיים בשני המקרים). יש הטוענים משום כך, שהתרת השימוש בדיבוריות יוצרת רושם מוטעה שהן בטוחות לגמרי לשימוש. 

   

דיבורית: הגדרה

בהגדרה של דיבורית (טלפון סלולרי המופעל ללא מגע יד) נכללים כיום – במרבית המדינות – מגוון מכשירים, דוגמת אוזניות ומִתקנים אלחוטיים (בלוטות'). יש מדינות שבהן ההגבלות על שימוש במכשירי טלפון בזמן נהיגה מרחיקות לכת יותר מאשר באחרות: מלטה וקליפורניה למשל אוסרות על נהגים להשתמש באוזניות בשתי האוזניים בו-זמנית; ספרד אוסרת לחלוטין את השימוש באוזניות; חלק מהמדינות (יוון, איטליה, לוקסמבורג, מלטה, סלובניה ואוסטרליה) דורשות שהטלפון יונח במִתקן-קבע במכונית; ניו סאות' וילס שבאוסטרליה קבעה שמגע פיזי כלשהו של הנהג עם טלפון סלולרי מהווה עבירה על החוק.

 

בנוגע לשימוש במכשירים אלקטרוניים אחרים בזמן נהיגה: מדינות רבות החילו את החקיקה הקשורה להפעלה ידנית של טלפון סלולרי גם על מתקנים כגון מכשירי ניווט או נגני מוזיקה וטלוויזיה/וידאו.

 

 

בעקבות המחקרים המצביעים על הסכנה הטמונה בשימוש בטלפונים, עם או בלי מגע יד, החליטו מדינות אחדות לאסור לחלוטין הפעלת טלפונים סלולריים בזמן נהיגה (פורטוגל, ניו דלהי ויפן). כמה ארגוני בטיחות קראו גם הם לאסור באופן מוחלט את השימוש בסלולרי בזמן נהיגה (בארצות-הברית – המועצה הלאומית לבטיחות; באיחוד האירופי – המועצה האירופית לבטיחות בתעבורה; בבריטניה – האגודה המלכותית הבריטית למניעת תאונות והגוף המייעץ לפרלמנט בענייני בטיחות בתעבורה [PACTS]; בדנמרק – המועצה הדנית לחקר תאונות). במרבית המדינות נחשבת חקיקה האוסרת לחלוטין את השימוש בטלפון בלתי ניתנת לאכיפה.   

הגישה החינוכית ופתרונות עתידיים

על-פי גישה שונה, המיושמת בארצות כמו צרפת, אוסטרליה, קנדה, בריטניה ושוודיה, שולבה סוגיית השימוש בטלפון סלולרי בחוקים הכלליים העוסקים בנהיגה בטוחה ובהסחת-דעתו של הנהג. כך ניתן להעמיד לדין נהגים ששוחחו בטלפון – ולוּ גם באמצעות דיבורית – בגין עבירה של נהיגה "לא-זהירה" או "מסוכנת", דבר המותיר בידי המשטרה/בית המשפט את הפרשנות לחוק. ואולם, כדי להעמיד לדין את הנהג תידרש לרוב הוכחה לעבירה נוספת שביצע כשהטלפון היה בשימוש. נהג שהיה מעורב בתאונה בזמן שהשתמש בטלפון הסלולרי, עלול לאבד בנסיבות מסוימות גם את הכיסוי הביטוחי שלו.    שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה

 

ארצות אחרות מתמקדות בפעילות חינוכית שנועדה להפחית את השימוש בטלפון סלולרי בקרב נהגים. ארצות אלה, ביניהן שוודיה, מציבות סימן שאלה באשר לתועלת שניתן להפיק בטווח הארוך מחקיקה, ובמקום זה הן משקיעות בקמפיינים חינוכיים המיועדים לציבור הרחב ומעודדים נהגים להפחית את השימוש בטלפון בזמן נהיגה. "Think", קמפיין מסוג זה שפותח בידי ממשלת בריטניה ועוסק בבטיחות בדרכים לרבות נושא השימוש בטלפון הסלולרי, מעודד התנהגות בטיחותית יותר במטרה להפחית את מספר הנהגים שנהרגים או נפצעים. את הקמפיין משלים "שבוע הבטיחות בדרכים"  המאורגן בידי "Brake", עמותה התנדבותית לבטיחות בדרכים. 

האיגוד - GSMA, המייצג מפעילי טלפונים סלולריים ברחבי העולם ממליץ על שימוש מוגבל בטלפונים סלולריים בזמן נהיגה. ואלה המלצותיו לנהגים:

  • ציית לחוק: בארצות מסוימות אסור להפעיל טלפון סלולרי באופן ידני.
  • נהג בצורה בטוחה: אל תחייג ואל תקבל שיחות בתנאים של עומס תנועה.
  • אל תתעסק בטקסטים: אל תכתוב ואל תקרא מסרונים או הודעות דואר ואל תפתח את האינטרנט, לא במחשב נייד ולא בטלפון סלולרי.
  • הישאר בשליטה: הפסק שיחות הצפויות להתארך כמו גם שיחות העלולות להפוך לרגישות או לרגשניות, או הימנע מהן.

כאשר קיים היתר להשתמש בטלפון סלולרי המופעל ללא מגע יד, דבר זה לבדו אינו עושה את הפעלת הטלפון בזמן נהיגה לבטוחה. על הנהגים להביא בחשבון את תנאי הדרך וגורמים נוספים לפני שהם מתקשרים או מקבלים שיחה. רצוי לעצור בצד הדרך (אם הדבר ניתן לביצוע בצורה בטיחותית) או להמתין לסוף הנסיעה לפני התקשרות או קבלת שיחה.

 

כמה חברות פרטיות מפתחות פתרונות טכנולוגיים, כמו אפליקציות לסלולרי, שנועדו למנוע מנהגים את השימוש בטלפון בזמן נהיגה. עם המכשולים שיש להתגבר עליהם כדי להפוך את הפתרונות הללו ישֹימים לנהגים, נמנים: איך לזהות שהמכונית החלה לנוע, מניעת השימוש בטלפון לנהג בלבד, התאמות לטלפונים מסוגים שונים וכמובן, הסכמה בנושא מתי יש צורך להפסיק את שימוש בטלפון על ידי הנהג.

 

   

נהיגה: הגדרה

את המונח "נהיגה" ניתן לפרש בדרכים שונות, למשל, האם מדובר במצב נסיעה בלבד או שמא גם במצב עצירה – ברמזור למשל – דהיינו לא בעת חניה?

  • ארצות-הברית, צו נשיאותי מ-2009 לעובדים פדרליים: "נהיגה" פירושה הפעלת רכב מנועי בנתיב תחבורה פעיל כשהמנוע פועל, לרבות במצב עצירה זמני בשל תנועה, רמזורים, שלט עצור או כיוצא בזה. נהיגה אינה כוללת הפעלת רכב מנועי במצב שבו מסיט הנהג את הרכב אל שוּל הדרך של נתיב תחבורה פעיל או מחוץ לו, ועוצר במיקום המאפשר לו עצירה בטוחה – בין אם המנוע פועל ובין אם לאו. 
  • אוסטרליה: שימוש ידני בטלפון סלולרי אינו חוקי גם כאשר רכבך במצב עצירה אך לא בחניה, דהיינו, כשאתה עוצר ברמזורים.
  • בריטניה: אין זה חוקי לרכוב על אופנוע או לנהוג תוך הפעלה ידנית של טלפון או מכשירים דומים. החוקים הנ"ל תקפים גם כשאתה עוצר ברמזורים או ממתין בטור מכוניות.
 

 

חזור לרשימת הפרקים

 

עבור לפרק הבא

רשימת מקורות

תאריך עדכון: 31.7.14