הפעלת טלפון סלולרי בזמן נהיגה: מדיניות
טלפון בהפעלה ידנית לעומת שימוש בדיבורית לעומת איסור גורף
מרבית המדינות המפותחות הטילו הגבלות על השימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה. הגבלות אלה מבוססות על כך שקיימת סכנה מוכחת לתאונת דרכים כתוצאה מהסחת-הדעת שגורם השימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה. במטרה להפחית את מספר התאונות חוקקו רבות מהן חוקים האוסרים לחלוטין את השימוש בטלפון סלולרי ללא דיבורית. נכון ל-2013 כבר העבירו חקיקה כזאת יותר מ-40 מדינות, ביניהן ישראל, אוסטרליה, קנדה, רוסיה, קניה, 16 מדינות וטריטוריות של ארצות-הברית וכל חברות האיחוד האירופי, חוץ משוודיה. זה זמן רב שמתקיים דיון נרחב בשאלה, האם יש להתיר את השימוש בטלפון באמצעות דיבורית, או שמא יש לשלול לחלוטין את הפעלת הסלולרי בזמן נהיגה? מחקרים עכשוויים מצביעים על כך שעליית הסכנה לתאונה בעקבות ניהול שיחת טלפון באמצעות דיבורית אינה פחותה מזו הנובעת מניהול שיחה בטלפון המופעל ידנית, אף-על-פי שקיימים הבדלים הקשורים להושטת היד אל הטלפון ("להגיע אל הטלפון" היא משימה בסיכון גבוהה, אשר מסולקת בשימוש בדיבורית נייחת. "חיוג" היא משימה עם סיכון פחות גבוה, וקיים בשני המקרים). יש הטוענים משום כך, שהתרת השימוש בדיבוריות יוצרת רושם מוטעה שהן בטוחות לגמרי לשימוש.
דיבורית: הגדרהבהגדרה של דיבורית (טלפון סלולרי המופעל ללא מגע יד) נכללים כיום – במרבית המדינות – מגוון מכשירים, דוגמת אוזניות ומִתקנים אלחוטיים (בלוטות'). יש מדינות שבהן ההגבלות על שימוש במכשירי טלפון בזמן נהיגה מרחיקות לכת יותר מאשר באחרות: מלטה וקליפורניה למשל אוסרות על נהגים להשתמש באוזניות בשתי האוזניים בו-זמנית; ספרד אוסרת לחלוטין את השימוש באוזניות; חלק מהמדינות (יוון, איטליה, לוקסמבורג, מלטה, סלובניה ואוסטרליה) דורשות שהטלפון יונח במִתקן-קבע במכונית; ניו סאות' וילס שבאוסטרליה קבעה שמגע פיזי כלשהו של הנהג עם טלפון סלולרי מהווה עבירה על החוק.
בנוגע לשימוש במכשירים אלקטרוניים אחרים בזמן נהיגה: מדינות רבות החילו את החקיקה הקשורה להפעלה ידנית של טלפון סלולרי גם על מתקנים כגון מכשירי ניווט או נגני מוזיקה וטלוויזיה/וידאו. |
בעקבות המחקרים המצביעים על הסכנה הטמונה בשימוש בטלפונים, עם או בלי מגע יד, החליטו מדינות אחדות לאסור לחלוטין הפעלת טלפונים סלולריים בזמן נהיגה (פורטוגל, ניו דלהי ויפן). כמה ארגוני בטיחות קראו גם הם לאסור באופן מוחלט את השימוש בסלולרי בזמן נהיגה (בארצות-הברית – המועצה הלאומית לבטיחות; באיחוד האירופי – המועצה האירופית לבטיחות בתעבורה; בבריטניה – האגודה המלכותית הבריטית למניעת תאונות והגוף המייעץ לפרלמנט בענייני בטיחות בתעבורה [PACTS]; בדנמרק – המועצה הדנית לחקר תאונות). במרבית המדינות נחשבת חקיקה האוסרת לחלוטין את השימוש בטלפון בלתי ניתנת לאכיפה.
הגישה החינוכית ופתרונות עתידיים
על-פי גישה שונה, המיושמת בארצות כמו צרפת, אוסטרליה, קנדה, בריטניה ושוודיה, שולבה סוגיית השימוש בטלפון סלולרי בחוקים הכלליים העוסקים בנהיגה בטוחה ובהסחת-דעתו של הנהג. כך ניתן להעמיד לדין נהגים ששוחחו בטלפון – ולוּ גם באמצעות דיבורית – בגין עבירה של נהיגה "לא-זהירה" או "מסוכנת", דבר המותיר בידי המשטרה/בית המשפט את הפרשנות לחוק. ואולם, כדי להעמיד לדין את הנהג תידרש לרוב הוכחה לעבירה נוספת שביצע כשהטלפון היה בשימוש. נהג שהיה מעורב בתאונה בזמן שהשתמש בטלפון הסלולרי, עלול לאבד בנסיבות מסוימות גם את הכיסוי הביטוחי שלו. |
ארצות אחרות מתמקדות בפעילות חינוכית שנועדה להפחית את השימוש בטלפון סלולרי בקרב נהגים. ארצות אלה, ביניהן שוודיה, מציבות סימן שאלה באשר לתועלת שניתן להפיק בטווח הארוך מחקיקה, ובמקום זה הן משקיעות בקמפיינים חינוכיים המיועדים לציבור הרחב ומעודדים נהגים להפחית את השימוש בטלפון בזמן נהיגה. "Think", קמפיין מסוג זה שפותח בידי ממשלת בריטניה ועוסק בבטיחות בדרכים לרבות נושא השימוש בטלפון הסלולרי, מעודד התנהגות בטיחותית יותר במטרה להפחית את מספר הנהגים שנהרגים או נפצעים. את הקמפיין משלים "שבוע הבטיחות בדרכים" המאורגן בידי "Brake", עמותה התנדבותית לבטיחות בדרכים.
האיגוד - GSMA, המייצג מפעילי טלפונים סלולריים ברחבי העולם ממליץ על שימוש מוגבל בטלפונים סלולריים בזמן נהיגה. ואלה המלצותיו לנהגים:
- ציית לחוק: בארצות מסוימות אסור להפעיל טלפון סלולרי באופן ידני.
- נהג בצורה בטוחה: אל תחייג ואל תקבל שיחות בתנאים של עומס תנועה.
- אל תתעסק בטקסטים: אל תכתוב ואל תקרא מסרונים או הודעות דואר ואל תפתח את האינטרנט, לא במחשב נייד ולא בטלפון סלולרי.
- הישאר בשליטה: הפסק שיחות הצפויות להתארך כמו גם שיחות העלולות להפוך לרגישות או לרגשניות, או הימנע מהן.
כאשר קיים היתר להשתמש בטלפון סלולרי המופעל ללא מגע יד, דבר זה לבדו אינו עושה את הפעלת הטלפון בזמן נהיגה לבטוחה. על הנהגים להביא בחשבון את תנאי הדרך וגורמים נוספים לפני שהם מתקשרים או מקבלים שיחה. רצוי לעצור בצד הדרך (אם הדבר ניתן לביצוע בצורה בטיחותית) או להמתין לסוף הנסיעה לפני התקשרות או קבלת שיחה.
כמה חברות פרטיות מפתחות פתרונות טכנולוגיים, כמו אפליקציות לסלולרי, שנועדו למנוע מנהגים את השימוש בטלפון בזמן נהיגה. עם המכשולים שיש להתגבר עליהם כדי להפוך את הפתרונות הללו ישֹימים לנהגים, נמנים: איך לזהות שהמכונית החלה לנוע, מניעת השימוש בטלפון לנהג בלבד, התאמות לטלפונים מסוגים שונים וכמובן, הסכמה בנושא מתי יש צורך להפסיק את שימוש בטלפון על ידי הנהג.
נהיגה: הגדרהאת המונח "נהיגה" ניתן לפרש בדרכים שונות, למשל, האם מדובר במצב נסיעה בלבד או שמא גם במצב עצירה – ברמזור למשל – דהיינו לא בעת חניה?
|
רשימת מקורות
- World Health Organization (2011) "Mobile Phone Use: A Growing Problem of Driver Distraction"
- US Centers for Disease Control and Prevention "Distracted Driving in the United States and Europe" accessed 22-Jan-2014 http://www.cdc.gov/features/dsdistracteddriving/
- DaCoTa (2012) "Driver Distraction" Deliverable 4.8f of the EC FP7 project DaCoTA, a product of the European Commission
- Dragutinovic, N. and Twisk D. (2005) "Use of mobile phones while driving – effects on road safety" SWOV Institute for Road Safety Research, The Netherlands;
- McEvoy et al (2005) "Role of mobile phones in motor vehicle crashes resulting in hospital attendance: a case-crossover study" BMJ; 331:428
- DaCoTa 2013 "Driver Distraction" report, a product of the European Commission
- Klauer et al. 2014
- VicRoads (Australia) "Driving and mobile phones: a dangerous mix" accessed 22-Jan-2014 http://www.vicroads.vic.gov.au/Home/SafetyAndRules/SafetyIssues/MobilePhonesAndDriving.htm
- European Commission Mobility and Transport website accessed 22-Jan-2014
- Lifehacker "Australian laws for using your mobile phone while driving" 1-Nov-2012
- Avenoso (2012) "European Progress", Driven to Distraction Conference, Toronto, European Transport Safety Council http://www.distracteddriving.ca/presentations/Panel-Legislation&Enforcement-SpeakerAvenoso.pdf
- American Association of Orthopedic Surgeons accessed 22-Jan-2014
- http://www.aaos.org/news/aaosnow/feb12/advocacy4.asp
- Cellular News website accessed 22-Jan-2014
- http://www.cellular-news.com/car_bans/
- Governors' Highway Safety Association accessed 22-Jan-2014
- http://www.ghsa.org/html/stateinfo/laws/cellphone_laws.html
- Car telephone use and road safety" (2009) An overview prepared for the European Commission, Jeanne Breen Consulting http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/car_telephone_use_and_road_safety.pdf
- Hands Free Info "European cell phone, texting round up" updated December 2, 2013
- http://handsfreeinfo.com/european-cell-phone-texting-roundup/
- The Local, Sweden's News in English "Sweden launches new 'texting at the wheel' law" 2-Dec-2013 http://www.thelocal.se/20131202/new-laws-on-driving-while-texting
- GSM Association "Mobile Phones and Driving" accessed 22-Jan-2014 http://www.gsma.com/publicpolicy/mobile-and-health/mobile-devices/mobile-phones-and-driving
- NDTV "Is SMS while driving tough? These apps can help" accessed 22-Jan-2014 http://www.ndtv.com/article/world/is-sms-while-driving-tough-these-apps-can-help-18614
- Gov.uk "Using mobile phones when driving: the law" accessed 22-Jan-2014
- American Association of Orthopedic Surgeons accessed 22-Jan-2014
- Executive Order (October 1, 2009) "Federal Leadership on Reducing Text Messaging while Driving" http://www.whitehouse.gov/the_press_office/Executive-Order-Federal-Leadership-on-Reducing-Text-Messaging-while-Driving